Nieuws

Automotiv

ELEKTRISCH RIJDEN? BENT U ER AL AAN TOE?

Steeds meer elektrisch rijden in de toekomst

Het is duidelijk dat er steeds meer elektrische auto’s komen in Nederland. Maar zijn ze daardoor ook populairder? We gaan in deze blog de voor en tegens toelichten.

Voor: Wordt elektrisch rijden populair bij alle Nederlanders?

Er komt een steeds groter aanbod aan elektrische auto’s in Nederland. Op dit moment is slechts 1,4% van de negen miljoen Nederlandse auto’s een elektrische. En dat is inclusief alle hybrides. De populariteit zal pas toenemen als ook de kosten  van het elektrisch rijden zal gaan dalen. Daar is nog geen echt zicht op. Voorspeld is dat on 2030 nog steeds 8 miljoen auto’s op fossiele brandstof rijden.

Voor: Elektrisch rijden is milieuvriendelijk

Elektrische auto’s stoten geen CO2 uit maar wel fijnstof. Dat maakt ze dus niet 100% milieuvriendelijk. e ruitenwissers zitten vastgevroren. Door het gewicht van de accu’s worden hun remmen en banden immers zwaar belast, wat fijnstof veroorzaakt. Bovendien wordt nog lang niet alle de stroom waarop een elektrische auto rijdt duurzaam opgewekt. Aan de andere kant stoten elektrische auto’s zelfs op grijze stroom per saldo een stuk minder CO2 uit dan conventionele auto’s, omdat het warmteverlies in een elektrische motor veel geringer is dan bij een benzine- of dieselmotor.

Voor: Gaan elektrische auto’s op den duur evenveel kosten als gewone auto’s?

Omdat de onderhoudskosten van een elektrische auto een stuk minder zijn dan een gewone auto en je geen wegenbelasting betaald zal op den duur er een omslagpunt komen in de aanschaf. Nog niet duidelijk mis wat de restwaarde is van de Elektrische auto. Dat zal de toekomst uitwijzen.

Voor: Komt door geen Co2 uitstoot ook minder opwarming van de aarde?

Dat is gedeeltelijk waar. Bij het produceren van een elektrische auto komt wel koolstofdioxide vrij. Het verschil met een gewone auto is echter wel heel groot. Onderzoek wijst uit dat er 30% minder CO2 uitstoot is door een elektrische auto.

Tegen: In de toekomst kan het stroomnet het opladen van alle elektrische auto’s niet aan

Het grootste probleem zit hem in het tijdstip van het opladen. De meeste zullen dat op eenzelfde tijdstip willen. Dat kan met de dosering problemen geven. De meeste auto’s staan 95% van de dag stil dus de uitdaging zal hem zitten in het verspreiden van het opladen.

Tegen: Is er wel genoeg grondstof voor de productie van zoveel accu’s

Een moderne lithium-ion-accu bestaat uit kobalt, grafiet en nikkel. Kobalt en Lithium zijn schaarse materialen. Het hoofdbestanddeel kobalt wordt gewonnen in mijnen in Afrika en Noord-Amerika. Experts verwachten dat de vraag naar kobalt – en daarmee ook de prijs – explosief zal stijgen. Met het lithium dat we wereldwijd nu al op het netvlies hebben, kunnen 4 keer zoveel auto’s elektrisch rijden als het huidige wagenpark van de wereld.

Tegen: Zal de actieradius ooit in alle soorten voertuigen mogelijk zijn?

Het is begrijpelijk dat op dit moment de actieradius van elektrische voertuigen niet toereikend is voor alle voertuigen. De ontwikkelingen gaan heel snel. Een aantal jaar gelden kwam een elektrische auto niet verder dan 100 km. Dit is inmiddels al gestegen naar 400-500 km. Dat is hetzelfde gebruik als een 40 ltr benzinetank. Gezien deze ontwikkelingen zal dit vermogen alleen maar toenemen waardoor ook vrachtwagens elektrisch worden.

Wel of geen elektrische auto aanschaffen? Wij helpen u graag, neem vandaag nog contact op met Autobedrijf van Oorspronk. 

Reageer

Your email address will not be published.*



U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back to top

Indien u doorgaat deze website te bezoeken, gaat u akkoord met cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "cookies toestaan" om u de best mogelijke browse-ervaring te bieden. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen of als u hieronder op "Accepteren" klikt, stemt u daarmee in. Cookies zijn onderdeel van onze privacyverklaring

SLUITEN